-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46648 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

بدون هيچ گونه مثالي يا توضيح قرآني بفرماييد از وقتي كه مرديم و در قبر قرار گرفتيم، چه اتفاقي ميافتد و چه مدت در عالم برزخ هستيم و به چه صورتي اين عالم است؟

عالم برزخ جهاني است كه ميان دنيا و عالم آخرت قرار دارد، يعني هنگامي كه روح از بدن جدا ميشود و مرگ بين آن و بدن جدايي مياندازد، پيش از آن كه بار ديگر در قيامت به بدن اصلي باز گردد، در عالمي كه ميان اين دو عالم است و برزخ ناميده ميشود، قرار خواهد داشت. پس اين عالم فاصلة از زمان مرگ تا روز قيامت است.[2]

براي چگونگي زندگي برزخي تصويرهاي مختلفي از سوي دانشمندان ارائه شده كه روشنترين آنها كه با احاديث اسلامي هماهنگي دارد اين است: روح انسان بعد از پايان زندگي دنيا در جسم لطيفي قرار ميگيرد كه از بسياري از عوارض و خصوصيات جسم مادي بر كنار است، ولي از آن نظر كه شبيه اين جسم مادي عنصري است، به آن بدن مثالي يا قالب مثالي گويند كه نه كاملاً مجرّد است و نه مادي محض، بلكه داراي يك نوع تجرد برزخي است. از نظر شكل مانند همين بدن مادي و لي از نظر وزن و حجم با آن متفاوت است. البته همان گونه كه درك حقيقت زندگي عالم آخرت براي ما اسيران زندان عالم ماده غير ممكن است. آگاهي از جهان برزخ به طور كامل نيز ممكن نيست، چرا كه مرتبهاي بالاتر از اين جهان، يا به تعبير ديگر جهاني است محيط بر اين جهان. به گفته بعضي از دانشمندان ميتوان آن را تشبيه كرد به حالت خواب. در خوابهاي راستين روح انسان با استفاده از قالب مثالي به نقاط مختلف پرواز ميكند، مناظري را ميبيند، از نعمتهايي بهره ميگيرد و لذت ميبرد، و گاه مناظر هولناكي را مشاهده ميكند و سخت متألم ميگردد و فرياد ميكشد و از خواب بيدار ميشود.

عالم برزخ را همانند همين خوابهاي را ستين دانستهاند كه هيچ وقت بيداري ندارد.

مرحوم علامه مجلسي در بحار الانوار تصريح ميكند كه تشبيه عالم برزخ به حالت خواب در بسياري از روايات وارد شده است.[3]

از روايات بسياري استفاده ميشود هنگامي كه انسان را در قبر گذاشتند، دو فرشته به سراغ او ميآيند و از اصول عقايد او توحيد و نبوت و ولايت سؤال ميكنند.

چنانچه از مؤمنان راستين باشد و به خوبي از عهده جواب بر ميآيد، مشمول رحمت و عنايات حق ميشود و اگر نباشد، در پاسخ اين سؤالات در ميماند و مشمول عذاب در دناك برزخي ميشود. از اين دو فرشته در بعضي از روايات به عنوان ناكر و نكير و در بعضي منكر و نكير ياد شده است.[4]

فهميدن كيفيت زندگي در عالم برزخ تنها از طريق آيات و روايات ممكن است و دلاليل عقلي و علوم امروزي كمتر از آن عالم ميتوانند خبر دهند و اصول عقلي تنها ميتوانند كلياتي از آن عالم را اثبات كنند.

[2]ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج5، ص443 و 462 و 466.

[3]بحار الانوار، ج6، ص271.

[4]اصول كافي، ج2، ص633، حديث 26؛ بحار الانوار، ج6، ص222، حديث22 و24.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.